Friday 25 May 2012

Invasi


Invasi mengisahkan tentang seorang pemuda bernama Bayani, seorang kaki social dan juga mahluk perosak (perosak anak dara orang) yang mementingkan diri sendiri. Semuanya gara-gara kisah sedihnya dengan seorang gadis bernama Nora sewaktu zaman persekolahan. Bayani bersahabat baik dengan seorang pemuda bernama Anwar. Satu fenomena aneh yang menyerupai aurora telah melanda Malaysia dan mengganggu liputan isyarat komunikasi. Pada suatu malam minggu, sewaktu Bayani dan Anwar sedang berpeleseran di Bukit Bintang, secara tiba-tiba KL diserang oleh mahluk asing.

Sewaktu sedang melarikan diri, mereka berdua telah menyelamatkan seorang gadis berbangsa Chindia bernama Ika. So basically ia menceritakan akan survival mereka dalam menghadapi pencerobohan mahluk asing yang masih tidak begitu jelas sebabnya. Dalam usaha mereka itu, mereka turut menemui beberapa orang lagi mangsa yang terselamat iaitu Achet, mat despatch yang berpelajaran tinggi tapi suka hidup bebas. Jo, seorang awek berbangsa Serani yang juga pakar letupan dalam bidang pembinaan. Ajak, seorang lelaki kaukasia, kakitangan pesuruhjaya British tetapi sebenarnya seorang spy. Macamana dia dapat nama Ajak. Korang bacalah sendiri. Dan juga Nora, yes, the same Nora yang telah mengecewakan Bayani yang aku kira merupakan penyebab akan perubahan Bayani daripada seorang yang self-centred kepada seorang hero.

Setelah usaha terakhir pihak tentera untuk menguasai semula KL gagal, mereka mengambil keputusan samada mahu meninggalkan KL atau join pasukan pemberontak melawan mahluk asing di KL. Setahun kemudian Bayani kini merupakan ketua pasukan pemberontak briged sentral yang berpangkalan di….KL Sentral! Bayani dan Nora juga telah berkahwin dan Nora sedang mengandung anak sulung mereka. Mereka kemudiannya mendapat tahu terdapat sebuah portal di KLCC yang menjadi laluan mahluk asing dari planet mereka ke bumi. Jadi Bayani dan pasukannya berusaha untuk memusnahkan portal tersebut.

Pada aku, boleh tahan jugak novel karya Raja Faisal ni. Ini kali pertama aku enjoy baca sebuah novel berbahasa Melayu sejak novel Aku Darah Anak Malaysia. Kebanyakan novel-novel sci-fi Melayu yang aku baca sebelum ini selalunya tidak capai kepuasan untuk dibaca. Kadang-kadang terlalu mendatar dan kadangkala terlalu keanak-anakkan. But this a Fixi publication so expect an open and direct writing suitable only for an adult yang kadang-kadang terlalu melampau (Which is okay for me). Walaupun jalan ceritanya agak mudah dan bukan satu idea yang baru, maksud aku, basically its story about a lost guy yang mengalami satu peristiwa besar yang mengubah kehidupannya dan akhirnya menjadi hero yang selamatkan dunia. Entah berapa kali aku baca dan tengok cerita macam ni. Tapi cara cerita disampaikan is really breeze of a fresh air. Tapi macam yang aku cakap, ini publication Fixi. Extreme!

Jadi walaupun secara keseluruhannya jalan cerita Invasi ni dah boleh di jangka kemana halanya tapi masih seronok untuk ditelusuri. Baca gaya perbualan karakter-karakternya buatkan aku tergelak. Especially Anwar yang aku anggap sebagai comedy relief. Namun penulis hanya menumpukan pada karakter Bayani dan mengabaikan watak-watak yang lain yang pada aku menarik juga. Macam Ajak, spy British yang berjuang bersama pemberontak dengan mengenepikan tugasannya sebagai seorang spy. Atau Achet, mat despatch yang boleh tahan bijak dan cunning (watak Achet dan Anwar ada persamaan. Mungkin tu sebabnya kedua-dua watak boleh bersahabat baik dalam cerita ni). Tapi mungkin kerana kekangan skop serta konsep Fixi menyebabkan Invasi tidak dapat ditulis dengan lebih teliti dan panjang (agak akulah).

But anyway it’s a good reading. Dan dari apa yang aku dengar, novel ini hendak diadaptasi kepada komik. As a huge comic fan, I like to wait and see. Novel ni juga membuatkan aku tergerak untuk beli buku Zombijaya. Sebab dari apa yang aku tau, ramai yang cakap Zombijaya is much better than Invasi. Tak tau pulak aku. Tunggu aku beli Zombijaya dulu.     

No comments:

Post a Comment