Tuesday 28 February 2023

JEMBALANG SAKONG


Pra tempahan untuk novel JEMBALANG SAKONG dibuka.

Tarikh tempahan bermula dari 20 February hingga 20 Mac 2023.

Penulis: KHAIRUL NIZAM KHAIRANI

Penerbit: Menara Seni

Halaman: 444 mukasurat

Harga: RM 32.00

Postage: RM 8.00 (Semenanjung) RM 14.00 (Sabah/Sarawak)

Pada yang berminat menerokai misteri JEMBALANG SAKONG, boleh membuat tempahan melalui aplikasi What’sApp yang tertera di bawah:

https://wa.me/60123948527?text=

Sinopsis:

Mahluknya kurus dan tinggi. Tingginya melampaui manusia biasa. Memiliki sepasang sayap. Sentiasa membawa sebilah pisau dan sebatang kayu pancang yang lebih panjang dari ketinggian tubuhnya. Setiap kali ia muncul, ia akan menghasilkan satu bunyi nyaring bersahut-sahutan.

- Pakcik Subari

Jembalang Sakong, mahluk mitos yang menjadi buah mulut penduduk daerah Sakong sejak berdekad lamanya. Kemunculannya sering dikaitkan dengan amaran kononnya akan ada malapetaka akan berlaku.

Setelah terlihat kelibat mahluk aneh sewaktu melakukan operasi di Hutan Sakong, Harun dan sepasukan Polis Hutan telah diserang hendap pengganas komunis dan hanya Harun yang terselamat. Setelah pulang ke pangkuan keluarganya, Harun terus diburu jelmaan mahluk aneh itu yang dia percaya adalah Jembalang Sakong. Bimbang keselamatan keluarganya terancam dek mahluk mistikal itu, Harun mengambil keputusan untuk kembali ke Hutan Sakong dan hilang tanpa dapat dikesan.

Berdekad kemudian, sewaktu melalui daerah Sakong, anak Harun iaitu Shakir terlihat kelibat mahluk bersayap yang menyebabkan dia mengalami kemalangan jalanraya dan mengakibatkan dia koma. Setelah tersedar dari koma, Shakir menjadi obses dengan mahluk itu yang dia percaya adalah Jembalang Sakong, mahluk yang sama yang menjadi misteri kehilangan ayahnya.

Kerana obsesinya terhadap Jembalang Sakong, Shakir kembali ke daerah Sakong walaupun ditegah ibunya dan juga kekasihnya, Intan. Berpandukan pada buku nota yang ditinggalkan ayahnya, Shakir cuba merungkai misteri Jembalang Sakong dan kaitan mahluk mitos itu dengan misteri kehilangan ayahnya. Namun rahsia yang dibongkar mungkin tidak mampu dihadapinya.


No comments:

Post a Comment