Saturday 20 August 2011

PITT

Karakter terbitan Full Bleed Studios ini adalah ciptaan Dale Keown. Pertama kali diterbitkan pada tahun 1993 (Pitt isu pertama) tetapi membuat kemunculan pertama dalam komik Youngblood terbitan Image Comics. Pitt adalah hybrid gen manusia dengan mahluk asing. Bentuk fizikalnya menyerupai Hulk tetapi kemampuannya bukan sekadar kuat dan gagah tetapi juga memiliki kuku yang tajam dan mahir menggunakan rantai sebagai senjata. Pitt juga memiliki kemampuan seperti Wolverine iaitu mampu pulih dari kecederaan dengan cepat. Selain dari itu Pitt juga mempunyai kemampuan psikik di mana ia mampu membaca minda musuhnya.
Zoyvod
Sewaktu pasangan Bracken baru pulang dari hospital, mereka telah diculik oleh mahluk asing Creed bernama Zoyvod. Zoyvod telah mengambil telur ovum Annie Bracken dan menyatukannya dengan gennya. Maka lahirlah Pitt yang dieram di dalam sebuah tangki sehinggalah apabila ia dewasa dan tersedar lalu melarikan diri. Dia telah diburu oleh Wroth (seperti juga Pitt adalah hybrid Zoyvod dengan mahluk asing yang lain) dan berjaya ditewaskannya. Menyangkakan Pitt telah mati lalu satu lagi mahluk asing Creed bernama Quagg telah diarahkan untuk membuang mayat Pitt tetapi Pitt telah Berjaya melepaskan diri dan hidup di dalam hutang. Bagaimanapun Zoyvod telah mengarahkan Quagg mencari dan membawanya pulang. Quagg telah melatih Pitt untuk menjadi tentera pembunuh Zoyvod. Namun dalam satu misi di planet Chakra. Mahluk asing bernama Seer telah berjaya menyatukan emosi seorang kanak-kanak mahluk asing bernama Jereb ke dalam tubuh Pitt. Pitt telah melarikan diri dari penguasaan Zoyvod ke bumi.
Wroth
Sewaktu tiba ke bumi, Pitt telah menyelamatkan seorang kanak-kanak bernama Timmy bersama datuknya dari disamun. Namun Pitt telah diekori mahluk asing Creed. Ia telah menyerang Timmy dan bukannya Pitt. Rupa-rupanya Timmy memiliki gen yang serupa dengan Pitt dan dia adalah anak kepada pasangan Bracken.  Bermula dari situ Pitt mula meilindungi Timmy bukan sahaja dari ancaman mahluk asing Creed malah musuh Creed yang dikenali sebagai Cenobite.
Quagg
Pitt is consider among gem comic character back in the 90’s. Sebelum era 90an, industry komik US didominasi oleh DC dan Marvel Comics jadi karakter yang dihasilkan kedua-dua syarikat ini agak similar membuatkan peminat komik mula bosan. Tapi kemunculan Image Comics serta banyak lagi studio-studio persendirian mula kembali menghangatkan industry komik US yang agak suram pada ketika itu. Dan Full Bleed Studios dengan kerjasama Image Comics melahirkan karakter Pitt. Tapi aku sendiri tak follow komik ni sebab aku hanya tahu tentang Pitt pada tahun 1995 melalui kawan aku. Actually aku tahu tentang Image Comics selain dari Marvel dan DC juga melalui kawan aku. Jadi siri Pitt ni dah jauh untuk aku ikut. But from several issues yang aku baca memang ceritanya menarik dan fresh. Lain dari yang lain kalau hendak dibandingkan dengan komik-komik terbitan Marvel dan DC yang tampak seperti ketandusan idea pada waktu itu.
Pada ketika ini aku tercari-cari juga trade paperback siri Pitt tapi sebab ia diterbitkan oleh studio kecil jadi aku tidak pasti jika Full Bleed Studios ada menerbitkan trade paperback Pitt ni. Kalau korang ada terjumpa. Make sure to buy it. It is a good comic!    


No comments:

Post a Comment