Sunday 18 September 2011

Memoir Tragedi Memali


Buku ini sudah tentunya berkisar tentang Ustaz Ibrahim Bin Mahmud atau lebih dikenali sebagai Ibrahim Libya dan menceritakan apa yang berlaku dalam peristiwa Memali pada 19 November 1985. Ia terbahagi kepada tiga bahagian. Bahagian pertama menceritakan tentang latar belakang dan sejarah hidup serta pendidikan Ustaz Ibrahim Mahmud. Aku menggelarnya Ustaz kerana kekukuhan pendidikan agama Islamnya. Ustaz Ibrahim Mahmud melanjutkan pendidikan Islam tinggi di India, Mesir serta Libya (Di sinilah gelaran Ibrahim Libya itu menjadi signifikan dengan namanya). Penulis juga menceritakan akan cita-cita Ustaz Ibrahim Mahmud untuk menubuhkan institusi pendidikan Agama Islam terkemuka di Kedah dan beliau memulakan usahanya dengan membina madrasah di kampong Memali.

Bahagian kedua pula menceritakan siapakah Ustaz Ibrahim Mahmud dan apakah yang terjadi pada hari tersebut dari perspektif isteri Ustaz Ibrahim Mahmud; Solehah.  Solehah juga menceritakan keadaan dan situasi serta layanan yang diterimanya sewaktu ditahan pihak polis setelah peristiwa tersebut.

Bahagian ketiga pula adalah berdasarkan pengalaman seorang kenalan Ustaz Ibrahim Libya iaitu Mat Piah Yunus atau Pak Teh yang juga penduduk kampong Memali yang turut terlibat dalam peristiwa tersebut. Dikatakan empat belas butir peluru telah menembusi tubuh Mat Piah Yunus namun beliau masih lagi hidup sehingga tarikh buku ini diterbitkan.

Peristiwa Memali ini merujuk kepada operasi polis yang dikenali sebagai operasi Angkara bagi memberkas Ustaz Ibrahim Mahmud. Walaupun pada awalnya Ustaz Ibrahim Mahmud mahu diberkas kerana dipercayai menyebarkan ajaran sesat namun tuduhan itu diubah dengan menyatakan beliau menyebarkan fahaman subversif yang mencetuskan huru-hara dan mengancam keselamatan negara.

Kampong Memali (atau secara spesifiknya madrasah tempat ustaz Ibrahim Mahmud mengajar) telah dikepong pihak polis selama tiga bulan. Gabungan FRU dan UTK seramai lebih tiga ribu orang telah bersiap sedia untuk menggempur madrasah tersebut. Para Jemaah di dalam madrasah itu pula dikatakan hanya bersenjatakan parang, kapak dan buluh runcing (ada yang nengatakan penduduk kampong turut menyediakan Molotov cocktail walapun tidak dapat disahihkan bagaimana penduduk kampong mampu menghasilkan bahan tersebut).

Dalam serbuan itu 14 orang maut termasuk ustaz Ibrahim Mahmud yang sempat mengucapkan syahadah dan menghembuskan nafas yang terakhir dipangkuan pegawai kanan polis (dikatakan pegawai polis tersebut adalah di antara beberapa orang pegawai kanan polis yang membantah serbuan dilakukan ke atas madrasah tersebut namun terpaksa akur setelah arahan diterima dari timbalan perdana menteri pada ketika itu Musa Hitam.

Dalam peristiwa itu juga beberapa orang pegawai polis turut cedera tetapi dikatakan yang mereka telah terkena peluru sesat yang dilepaskan oleh anggota polis sendiri walaupun pada awalnya pihak polis menyatakan mereka tertembak dek senapang patah milik penduduk kampong namun tidak ditemui sebarang senjata api di dalam kawasan madrasah tersebut.

Ustaz Ibrahim Mahmud serta pengikut-pengikutnya telah disemadikan sebagai seorang yang gugur syahid setelah disahkan oleh majlis fatwa kerajaan negeri Kedah dengan perkenan Sultan Kedah pada waktu itu (kemudiannya pihak di dalam majlis fatwa tersebut yang memberikan pengesahan itu telah dipecat).

Sudah lama aku mencari buku atau bahan rujukan berkaitan apa yang sebenarnya berlaku pada peristiwa Memali ini tapi agak sukar untuk mendapatkannya. Sewaktu peristiwa ini berlaku aku masih kanak-kanak dan menetap di Johor Baharu. Pada ketika itu orang Johor tengah celebrate team bola Johor menang piala Malaysia buat pertama kalinya. Aku masih ingat betapa kecohnya peristiwa itu di media massa yang menyatakan pihak polis telah Berjaya menumpaskan satu kumpulan ajaran sesat di Kedah. Malah sehingga masuk sekolah menengah pun aku masih percaya yang Ibrahim Libya ni guru ajaran sesat sehinggalah aku tamat sekolah dan berhijrah ke Selangor. Di Selangor aku berkawan dengan beberapa orang budak dari Baling. Diaorang marah aku bila aku bergurau mangatakan Ibrahim Libya ni guru ajaran sesat. Diaorang pun ceritalah dari pengetahuan diaorang (yang aku pasti mereka terima dari mulut ke mulut) akan siapakah Ibrahim Libya dan apakah sebenarnya yang terjadi di memali.

Aku bukan jenis suka telan benda bulat-bulat jadi sejak dari itu aku cuba untuk check akan kebenaran cerita itu. Dan kebanyakan maklumat yang aku dapat semuanya secara asasnya seperti apa yang aku tulis di atas (kecuali dokumentari yang dipaparkan di RTM1). Memang penulis buku ini agak biased namun jika kau orang boleh mengasingkan di antara penulisan beremosi dengan yang fakta rasanya kau orang boleh kumpulkan fakta  dan kronologi peristiwa memali dalam buku ini. And please, don’t read the book with some politics inclination to any parties in your mind.     

1 comment:

  1. Politik taik kalau diamalkan ni la natijahnya..yg jdi mgsa org awam x bersalah n anggota keselamatan sdri yg terpksa mndgr arahan org2 taik atasan tu..

    ReplyDelete